Wykodowanie DPF – na czym polega ten proces?

Wykodowanie DPF – na czym polega ten proces?

29 grudnia, 2024 0 przez admin

Filtr cząstek stałych (DPF) ma za zadanie ograniczyć ilość spalin i szkodliwych substancji emitowanych przez silniki wysokoprężne w samochodach osobowych. Niestety, element ten łatwo może ulec awarii, a wówczas jego naprawa lub wymiana często okazuje się bardzo kosztowna. Dlatego doskonałym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wykodowanie DPF.

Filtr cząstek stałych – Diesel particulate filter, w skrócie DPF – montowany jest w układach wydechowych silników wysokoprężnych. Ma za zadanie oczyszczać gazy spalinowe. Przyjmuje postać przestrzennej struktury, która pomaga w zatrzymywaniu dużej ilości zanieczyszczeń – konkretnie, cząstek stałych, które wydostają się z silnika. Kolejną funkcją jest wypalanie sadzy wewnątrz filtra, co wydłuża jego żywotność. Niestety, filtry DPF z czasem ulegają zapchaniu oraz licznym usterkom, naprawa których wiąże się ze znacznymi wydatkami. Na szczęście, możliwe jest wyłączenie DPF bez wycinania, co pozwala poradzić sobie z problemem i zaoszczędzić pieniądze.

DPF – objawy problemów

Funkcje filtra cząstek stałych są bardzo istotne z punktu widzenia ochrony środowiska, lecz nie zmienia to faktu, że często sprawia on kierowcom liczne problemy, na czele z zapchaniem lub innymi usterkami. Te wynikać mogą z niewłaściwej eksploatacji (brak wypalania DPF, co skraca jego żywotność), a także z niskiej trwałości wielu modeli tych urządzeń.

Po czym można poznać, że filtr cząstek stałych jest uszkodzony? Objawy są bardzo charakterystyczne:

1) przechodzenie silnika w awaryjny tryb pracy lub całkowity zanik jego mocy;

2) świecenie się kontrolki CHECK bądź filtra cząstek stałych;

3) ujawnienie podczas diagnostyki mocnego zapchania filtra cząstek stałych.

Wystąpienia któregokolwiek z tych czynników absolutnie nie wolni lekceważyć. Należy czym prędzej udać się do serwisu. I przygotować na wydatki, ponieważ czyszczenie, naprawa lub wymiana DPF mogą okazać się, w zależności od marki samochodu i typu filtra, nader kosztowne. Toteż zdecydowanie warto rozważyć opcję, jaka pozwoli rozwiązać problemy w filtrem cząstek stałych w przyszłości. Jest nią programowe usuwanie DPF w samochodzie osobowym bez wycinania. Operacja ta jest w miarę prosta, musi być jednak przeprowadzona pod okiem specjalistów, np. z firmy Ecu Boost.

Wyłączanie DPF bez wycinania – na czym polega?

Filtr DPF w samochodzie osobowym można wyłączyć, nie wycinając go, czyli wyprogramować. Pierwszym etapem tego procesu jest odczytanie danych z oryginalnego oprogramowania ze sterownika silnika. Następnie odczytane dane poddawane są są stosownej obróbce. Polega ona po prostu na wyłączeniu lub usunięciu filtra cząstek stałych w taki sposób, aby nie pozostała żadna informacja o jego obecności.

Wyprogramowanie DPF pozwoli na wyeliminowanie licznych problemów związanych z funkcjonowaniem pojazdu. Przede wszystkim, samochód nie będzie borykał się z nagłymi spadkami mocy czy prędkości podczas jazdy. Komputer natomiast będzie diagnozowany pod kątem działania poszczególnych czujników. 

Po pomoc do specjalisty

Programowe wyłączenie filtra DPF bez wycinania nie jest zadaniem skomplikowanym, jednakże zdecydowanie należy w tym celu skorzystać z usług specjalistycznej firmy. Fachowcy z Ecu Boost nie tylko pomogą w rozwiązaniu problemów z elektroniką samochodową i urządzeniami takimi jak DPF, ale też przeprowadzą profesjonalny chip-tuning, zgodny z wymogami jakości i bezpieczeństwa. 

Artykuł sponsorowany